Vår vision om flyttjänster med samflytt och samtransport

Vi gick en lång och brokig väg från enkel lokal bortforslingstjänst i Uppsala och Stockholm till nationell flyttfirma med vision om samflytt och samtransport för effektiva transport- och flyttjänster. 

Från lokal bortforslingstjänst till nationell flyttfirma med samflytt

Den första verksamheten, försäljning av begagnade pianon och varför vi var tvungna att tacka nej till kopiösa mängder förfrågningar om att hämta och köpa begagnade pianon

Den initiala tanken med Flyttfirma Svartbäckens Transport var egentligen att erbjuda bortforsling av pianon. Anledningen till det var för att vi drev en annan verksamhet som sålde begagnade pianon där vi fick kopiösa mängder med förfrågningar från kunder som ville skänka och sälja sina begagnade pianon och flyglar. Akustiska pianon har under en lång tid varit en väldigt svag marknad – milt uttryckt. Den parallella pianoverksamheten hade helt enkelt inte möjligheten att omhänderta alla dessa gamla pianon och flyglar. Vi var tvungna att fokusera på ett fåtal märken och modeller som fortfarande var gångbara på den svenska begagnatmarknaden vilket gjorde att cirka 95% av alla pianon sorterades bort då det helt enkelt inte fanns ekonomi att åta sig att renovera dessa äldre pianon.

Varför vi inte kunde erbjuda bortforsling av pianon från pianoverksamheten

Eftersom den andra pianoverksamheten sålda genomgångna, renoverade och stämda pianon ansåg vi att det skulle uppfattas oseriöst om samma verksamhet också erbjöd bortforsling av pianon mot betalning. Det var svårt att varje gång förklara för en kund varför vi var tvungna att debitera ett par till tre tusen kronor för att forsla bort deras piano när vi samtidigt sålde begagnade pianon för tio tusen kronor och uppåt. För att en kund skulle förstå detta var vi tvungna att förklara hur begagnatmarknaden för akustiska pianon och flyglar fungerade. De flesta märken och modeller hade helt enkelt inte ett värde som begagnat och att vi dessutom lade ner tiotals timmar på att laga, reparera och renovera dessa gamla pianon där det egentliga värdet var reparations- och renoveringkostnaden.

Eftersom vi såg att intresset för gamla pianon var extremt svagt och att folk hade svårt att bli av med dessa pianon till och med om de skänktes bort så tänkte vi att vi skapar en ny verksamhet som erbjuder bortforsling av pianon för att tillgodose denna efterfrågan. Verksamheten, som blev Flyttfirma Svartbäckens Transport, skulle erbjuda transport- och bortforslingstjänster men där den enda tjänsten som vi i praktiken utförde var bortforsling av pianon i Stockholm och Uppsala. En annan stor faktor som också gjorde att vi snabbt kunde komma igång med en annan verksamhet som erbjöd bortforsling av pianon var att det knappt fanns något annat företag som erbjöd denna tjänst vilket gjorde att det gick väldigt fort för oss att synas på det organiska sökfältet på Google för sökord som var förknippade med bortforsling av pianon.

Vilka tjänster vi utvecklade vår verksamhet med

Den andra pianoverksamheten handlade med pianon och flyglar där ett inköp eller en försäljning kunde ske i Göteborg eller Malmö alltså långt ifrån den verksamhetens säte som var i Uppsala. När en flygel eller piano skulle hämtas eller levereras långt bort ifrån sätet fanns det ledig lastkapacitet att transportera någonting annat som till exempel ett flytta ett piano eller en möbel. Vi lade därför till tjänsten att flytta enstaka möbler inom Sverige under Flyttfirma Svartbäckens Transport där vi såg att det fanns relativt stort intresse för att få enstaka möbler fraktade längre avstånd inom Sverige mellan till exempel olika städer. För transport av paket och styckegods finns det en uppsjö av företag i Sverige men för transport av enstaka möbler som krävde två personer vid både hämtning och avlämning fanns det knappt några företag som erbjöd denna tjänst. De flesta flyttfirmor som gjorde bohagsflyttar inom Sverige flyttade nästan bara hela bohag men tog sig sällan an att frakta enstaka möbler vilket gjorde att det där fanns en möjlighet för oss att erbjuda en relativt unik tjänst. Men det fanns utmaningar, minst sagt, som var tvungna att lösas för att kunna få lönsamhet i att flytta enstaka möbler inom Sverige. 

Samflytt och samtransport - lösningen för smarta logistiklösningar

Att flytta en enstaka möbel inom Sverige som till exempel en tresitssoffa från Stockholm till Malmö kan inte kosta mer än cirka 5000 kr för att någon ska vara intresserad av denna tjänst. Kostnaden för att låta två flyttgubbar transportera denna soffa från Stockholm till Malmö tur och retur kostar nästan 22 500 kr så lösningen för att få lönsamhet för dessa typer av transporter är då självklart samtransport och samflytt. Rent teoretiskt låter det ganska enkelt dvs för att kunna få lönsamhet krävs det att vi flyttar fem eller fler soffor eller motsvarande möbel för att hela körningen ska vara lönsam. Men teori och realitet är två olika saker vilket alla som sysslat med företagsverksamhet vet. Det största problemet var bokning av datum och ibland också avbokningar. 

För att kunna genomföra en samtransport kunde vi oftast inte ge ett svar till kunden om datum eftersom vi var tvungna att samla ihop flera mindre flyttar och transporter för att körningen skulle kunna bli lönsam. Kunden var alltså tvungen att acceptera offerten utan att veta när flytten skulle ske vilket vi insåg var ett stort problem. Helst redan vid offertförfrågan men definitivt vid accepterande av offert vill kunden veta när flytten kan ske. En kund som ber om en offert för en flytt vill ha svar på två frågor – vad flytten kostar och när flytten kan utföras. Den första frågan kunde vi svara på direkt eftersom vi utvecklat en priskalkylator för flytt av möbler inom Sverige som inte hade ett linjärt samband mellan pris och möblernas volym och körsträcka utan ett exponentiellt samband. I praktiken innebär det att ju större volym möbler och ju längre körsträcka desto lägre pris per volym och avståndsenhet. 

Även om kunder accepterade offerten utan att veta datum så kan väldigt mycket hända fram till transportdatumet där det mest förödande för att en körning inte längre blir lönsam är självklart avbokningar. Flera avbokningar kan ju innebära ett en körning går från att vara lönsam till att vi måste betala pengar för att flytta kunders möbler. Det behöver knappast förklaras varför det är dålig business att betala pengar för att flytta folks möbler. Vi kunde heller inte ställa in en körning eftersom vi lovat de andra kunderna att denna körning skulle genomföras. Vissa kunder kan acceptera att en transport bokas om till ett senare tillfälle men i många fall går det inte att skjuta upp en transport eftersom kunden kan ha bokat flygresa för att öppna åt oss, kunden kanske måste ha tömt ett boende på möbler inför ett ägar- eller hyresgästbyte. Listan med orsaker varför en transport inte kan skjutas upp kan göras lång. 

Det räcker också med att en kund inte kan boka om datum och vi står på ruta ett igen dvs situationen är inte löst. Vid det här laget har vi lärt oss att när vi väl bokat ett datum för en körning så måste den körningen genomföras oavsett om körningen är lönsam eller ej. Det blir helt enkelt alldeles för omständligt att flytta på en körning och de kunder som fortfarande är bokade blir alldeles för besvärade. Så, när körningen väl är bokad måste detta hållas vilket innebär att en körning kan bli olönsam om vi får för många avbokningar. Av den anledningen insåg vi ganska snabbt att om vi överhuvudtaget skulle kunna erbjuda denna flytt av enstaka möbler inom Sverige med priser som baseras på samtransport så var vi tvungna att ha minst sju dagars avbokningsvillkor. Då fanns åtminstone en liten chans för oss att kunna fylla upp de avbokade flyttarna. 

Ny verksamhet och dess utmaningar - från kaos till starka och tydliga rutiner

Som med alla nya verksamheter så finns det alltid tusen och en utmaningar. Grundaren av företaget som tidigare endast hade bedrivit sin egenföretagarverksamhet utan anställda och därmed nästintill saknade erfarenhet av att sköta och hantera en organisation ställdes nu inför att hantera personal och att hantera en organisation. Initialt var det smått kaos där personalen saknade information och rutiner om hur arbetsmomenten skulle utföras. Organisationsteori är ett eget vetenskapligt område så det kan inte nog understrykas vikten och betydelsen för ledningen av en organisation att ha god förståelse för just detta. 

Den person som är ansvarig för att hantera organisationen får en helt annan inblick i hur och vad som måste göras för att organisationen ska fungera bra men de personer som arbetar i organisationen har betydligt svårare att förstå och få en överblick i hur olika ageranden kan påverka organisationen. Ett enkelt exempel som tydligt visar hur ett till synes obetydligt agerande kan få enorma konsekvenser är till exempel att inte tydligt märka upp möbler som ska magasineras eller som ska skickas på långdistansflytt inom Sverige. De möbler som ska fraktas inom Sverige mellanlagras oftast i vårt lager innan de körs ut med samtransport till destinationen i Sverige. Om en möbel inte märks upp kan det få katastrofala konsekvenser där den personal som vid ett senare tillfälle ska lasta på denna möbel inte hittar möbeln vilket resulterar i timtals letande eller att kunden som äger möbeln måste kontaktas så att kunden kan beskriva hur möbeln ser ut så att vi kan hitta den. Det är lätt att förstå att detta såklart ger ett väldigt oseriöst intryck för kunden. Om möbler och föremål inte är tydligt märkta kan dessa också blandas ihop med andra kunders möbler och eftersom vi är en flyttfirma som verkar inom hela Sverige kan till exempel en möbel som tillhör en kund i Stockholm som anlitat oss för flytt och magasinering kan få sina möbler skickade till Luleå. I vissa fall upptäcks inte ens att en möbel är fellevererad men om det upptäcks så upptäcks det av kunden som mottagit den fellevererade möbeln vilket återigen ger ett väldigt oseriöst intryck. Den fellevererade möbeln innebär oftast en dubbel kostnad eftersom möbeln dels måste hämtas upp i Luleå och dels så kan den plats som den fellevererade möbeln tar upp på flaket inte användas för att frakta andra möbler som genererar en intäkt.

Listan över vilka åtgärder som behövde göras för att Flyttfirma Svartbäckens Transport skulle bli ett välfungerande litet företag kunde göras väldigt lång. Åtgärderna bestod till exempel i att skapa rutiner för varje arbetsmoment, ge klar och tydlig information till alla anställda vid varje given situation, hålla ordning på utrustning, hålla genomgång mellan transportledare och chaufförer och expressarbetare inför varje arbetspass, avrapportering från chaufförer och expressarbetare till arbetsledare efter varje avslutat arbetspass för att rapportera om avvikelser och ändringar som uppstått under dagen med mera. Allt detta sammantaget leder till en effektivare organisation vilket i sin tur leder till mindre förbrukning av resurser för varje genererad intäkt vilket slutligen leder till ökad lönsamhet. Faktum är att under de två inledande åren som Flyttfirma Svartbäckens Transport gick från ett enmansföretag till en organisation på mellan 8-10 anställda var lönsamheten närmast obefintlig. Verksamheten klarade av att betala löner till alla anställda och betala alla löpande skatter och kostnader men så mycket mer än så var det inte kvar på sista raden. 

Efter dessa inledande år av kaos och extremt dålig lönsamhet insåg vi snabbt vilka åtgärder som krävdes för att få Flyttfirma Svartbäckens Transport på fötter vilka var:

  1. Identifiera vilka flyttar och transporter som var lönsamma.
  2. Prisa ut eller ta bort olönsamma flyttjänster.
  3. Skapa starka rutiner för alla arbetsmoment för att minimera bland annat transportskador och felleveranser.
  4. Införa ett bonussystem för de anställda som baseras på prestation kopplat till företagets lönsamhet för att öka engagemang och ansvarskänsla för de anställde i företaget. 

Hur vi försöker vidareutveckla vår verksamhet

Vi försöker hela tiden leta efter förbättringar och effektiviseringar. Det som är intressant med att driva ett företag att det som är positivt för ett företag i form av ökad lönsamhet också är det som leder till bättre service för kunderna. När vi ser en förbättringsmöjlighet som för vår del leder till ökad lönsamhet där den ökade lönsamheten oftast är i form av minskade kostnader leder detta också till en bättre tjänst för kunden. En ökad lönsamhet för ett företag behöver absolut inte leda till högre priser för kunderna. Att försöka skapa bättre lönsamhet med ökade priser är enligt vårt sätt att tänka fel utgångspunkt där den ökade lönsamheten i största möjliga mån ska komma från kostnadseffektiviseringar. 

Om man tittar ur ett större perspektiv måste ett företag som skapat effektiviseringar och kostnadsbesparingar som ger ökade marginaler också sänka sina priser för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Den enkla förklaringen är att om ett annat företag kopierar organisationsformen och får samma goda lönsamhet kan detta företag konkurrera ut det första företaget med lägre priser. Vad det första företaget borde göra när deras marginaler förbättras är att sänka priserna eftersom detta annars ger utrymme för konkurrenter att konkurrera med sänkta priser. Att anpassa priserna i förhållande till marginalerna ger inte bara nöjdare kunder som får lägre priser utan är också en förutsättning för företagets överlevnad. Många gånger kan man lätt se att marknadsekonomi är ett självspelande piano och om marknaden bara kan tillåtas vara fri så kommer detta alltid att leda till bättre och billigare tjänster för kunderna. Det naturliga tillståndet för producerandet av varor och tjänster är att priserna sänks och tjänsten eller produkten förbättras. Nu finns det en hel del faktorer som motverkar detta vars faktorer är alldeles för omfattande att gå in på i denna artikel men det är vår bestämda övertygelse att om marknaden skulle få tillåtas vara fri så skulle vi se mer exempel på prissänkningar och förbättrad kvalitet för tjänster och varor. 

Vad är vårt primära mål och fokus?

Vårt primära fokus är att skapa en så effektiv organisation som möjligt för att kunna erbjuda en så bra tjänst som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Vi vill också att vår personal ska vara delaktig och engagerad i verksamheten och för att detta ska kunna åstadkommas får personalen i andel av företagets resultat. Vi tror på varaktighet och organisationsbyggande och inte på kortsiktiga vinster.